Khamis, 6 Februari 2014

Ditulis pada hari Khamis, 6 Februari 2014 4 comments
Kolostrum adalah zat yang dikeluarkan oleh kelenjar susu ibu beberapa hari setelah bersalin.Setelah bayi lahir, ibu akan memiliki persediaan kolostrum selama sekitar 48 jam. Setelah itu, ibu akan mula menghasilkan susu untuk bayinya.



Apa manfaat kolostrum bagi bayi baru lahir?

Cecair kolostrum mengandung protein tinggi dan rendah lemak. Pencernaan bayi baru lahir masih belum sempurna bagi bayi yang telah berusia beberapa bulan.

Kolostrum pada bayi baru lahir berguna untuk membersihkan sisa metabolisme bayi selama bayi masih berada dalam kandungan. kolostrum juga berguna untuk mengurangi lebihan bilirubin yang -biasanya- menyebabkan bayi “kuning” setelah dilahirkan.Lebihan bilirubin itu terjadi kerana belum sempurnanya mekanisme aturan jumlah sel darah merah pada tubuh bayi.

Di dalam kolostrum terdapat juga zat antibodi yang disebut immunoglobulin. Proses pembentukan antibodi pada bayi dimulai dari sistem pencernaannya.

 Salah satu komponen dari immunoglobulin diserap oleh jaringan epitel pada usus lalu usus tersebut menghasilkan lapisan lendir

 Lapisan lendir ini berfungsi melindungi usus pada saat mencerna makanan. Selain terdapat antibodi, di dalam kolostrum terdapat faktor-faktor pertumbuhan yang berfungsi untuk menyempurnakan pertumbuhan dan perkembangan manusia dari bayi hingga dewasa.

Jadi, kandungan kolostrum sangat bermanfaat untuk hari-hari pertama bayi. Selamat menyusukan dan memberikan yang terbaik untuk bayi Anda! 

Sumber info :
www.ayahbunda.co.id/Artikel/gizi+dan+kesehatan/Bayi/kolostrum.makanan.pertama.bayi/001/001/1432/46/3
Categories: ,

4 comments:

  1. masa kelas penyusuan ritu pun dia ckp penting kolustrum ni. IAllah. semoga nina dpt berikan yg terbaik utk baby nanti :) murahkanlah rezekiku & anakku ya Allah ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bestnya ada kls penyusuan. Semoga sy jg dpt menyusukan ank yg akn lahir nnt dgn sempurna

      Padam