Sabtu, 11 Januari 2014

Ditulis pada hari Sabtu, 11 Januari 2014 11 comments
Sudah lama saya teringin nak makan cermai .Minggu Lepas rakan saya bawa cermai ketempat kerja. Bukan main seronok saya..

Meski memiliki rasa yang masam seperti belimbing sayur, buah cermai punya banyak manfaat untuk kesihatan dan kecantikan tubuh.



Berikut saya kongsikan  khasiat cermai di antaranya ialah:

1) dapat mengubati penyakit Kancer.

2) menjadi penawar bagi penyakit Asma/
    lelah

3) Ubat bagi sesiapa yang mengidap 
   Sembelit

4) sebagai ubat pelangsing badan


Itulah beberapa khasiat buah cermai dan  mujarab untuk pengubatan kancer, asma, sembelit dan membantu melangsingkan tubuh seseorang. Semoga info ini bermanfaat untuk para pembaca.
___________________________________________

Cermai Tumbuk

Siapa pernah makan cermai tumbuk? Masa zaman kanak kanak inilah makanan yang paling sedap bila tiba musim cermai. 

Cara membuatnya mudah...

1) Tumbuk buah cermai hingga lumat /saya lebih suka separuh lumat supaya bijinya tidak hancur

2) Masukkan gula dan garam secukup rasa

3) Boleh campur cili jika suka

4) Gaul rata.....dan...rasanya sungguh menyegarkan



Inilah hasilnya cermai tumbuk.
Makan dengan sudu dengan menghirup sekali airnya
Categories:

11 comments:

  1. waaa.sedapnyaaaa.. dulu selalu gak makan cermai ni, pokok ada kat rumah nenek. skg dah kena tebang. soo. dah lama xjumpa cermai niii :(

    BalasPadam
  2. Kali pertama dengar pasal cermai tumbuk ni.. nampak sedap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini mknn akk zmn knk2 .org skrg mungkin xpernh dgr..tp mmg sedap

      Padam
  3. Balasan
    1. Sedap bg org yg suka mkn jeruk dan asam2...

      Padam
  4. tengok je buah cermai ni terus tekak saya rasa macam masam..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila dh buat cermai tumbuk. ...hilang dah masamnya...sedap!

      Padam
  5. Balasan
    1. Masam manis dan menyegarkan...mmmmm

      Padam