Selasa, 26 November 2013

Ditulis pada hari Selasa, 26 November 2013 2 comments

Ayat yang buat En.Suami pening. Apa yang sedap? abang cari kan tanya suami kepada saya...saya hanya tersenyum kerana saya sendiri tak tahu apa yang saya ingin kan. Memang pelikkan...

Namun En.Suami terus berusaha untuk memenuhi selera pelik saya. Macam-macam cadangan makanan mengikut kebiasaannya... pecal? Soto? Ikan keli? KFC?  Chicken Chop? Lontong? Ikan wadi? ....saya hanya geleng kepala membuat kan suami saya semakin bingung...

Ketika dalam perjalanan balik kampung (Felda Soeharto, Sg Dusun) suami ternampak orang jual jagung...bergegas cik abang memberhentikan kereta. Dari dalam kereta saya mengintai melalui side mirror. ..mak aiii...banyaknya dia beli jagung! Ada jagung mentah dan ada jagung rebus.. masukkan je kereta suami terus menghulurkan jagung rebus pada saya... "makanlah. ..mana tau ini makanan sedap yang dicari..." untuk tidak mengecewakannya, saya makan juga sikit jagung rebus tu...

Menurut suami ....kenapa jagung rebus yang dibeli...kerana jagung rebus merupakan makanan pertama yang saya minta beliau beli selepas kahwin..oh...ye ke. ..tak sangka kuat juga ingatan suami saya ni...namun untuk kali ini jagung rebus bukan "makanan yang sedap" yang di cari.

Menyedari saya kurang bernafsu makan jagung rebus...suami terus mengopek dan memarut kelapa sebaik sahaja sampai kampung... (saya tak pernah lihat suami parut kelapa sebelum ni...).agak pelik juga.. jika ikut menu tengahari kami dah setuju nak makan sayur bening, sambal belacan dan ikan goreng je... "kita buat bubur jagung ye..." saya pun tak banyak tanya akur dengan permintaan itu..

Sebaik saja siap bubur jagung ni...saya terus makan tanpa menoleh kiri dan kanan. Habis semangkuk walaupun bubur masih panas. ..melihat kan gelagat saya agak gelojoh. ..suami saya tersenyum. .. "abang rasa inilah makanan sedap yang dicari. ..syukur alhamdulillh"

Terima kasih buat En.Suami yang sabar melayan kerenah saya. Syukur alhamdulillh atas kurniaanMu ya Allah. 
Categories: , ,

2 comments:

  1. sedapnyaaa. hehe. nina minggu lepas baru buat bubur niii. hehe

    BalasPadam
  2. Owh bestnyer...kene main teka2 pula. ahaks...suka =)

    BalasPadam