Selasa, 8 Oktober 2013

Ditulis pada hari Selasa, 8 Oktober 2013 6 comments

Setiap hari saya akan berjalan ulang alik ke masjid sekurang2nya 4km. Waktu subuh pergi dan balik (2km) dan waktu zohor @ asar hingga isyak pergi dan balik (2km)

Perjalanan penuh berliku selain dari jarak yang jauh ialah :

*melalui kawasan runtuhan bangunan dan pembinaan semula

*habuk dan asap kenderaan

*cuaca yang panas

*peminta sedekah dan penyeluk saku

*kesesakan akibat jemaah haji yang terlalu ramai menyukarkan perjalanan

*cabaran tilam empuk dan aircond yang dingin di bilik hotel (betul - betul kena berjihad melawan hawa nafsu)

Syukur suami saya sering memberi kan sokongan dan dorongan agar saya tidak hanyut dibuai lena di dalam keselesaan bilik di hotel.

Kami berkampung di Masjidil Haram bermula jam 2.30 petang hingga 8.30 malam untuk mengelakkan kerap berulang alik yang mengakibatkan kepenatan hingga ponteng jemaah solat di Masjidil Haram.

Al maklum lah...saya yang 'terlebih comel' ni akan penat bila banyak berjalan...namun saya lakukan semua dengan memohon kehadhrat Ilahi agar terus memberikan dan ditambahkan kekuatan (wayazid kum quwatan ila quwatikum wala tatawallau mujrimin) dan dimudahkan urusan (rabbi yassir walaa tuassir rabbi tammim bilkhair)

Teringat pesanan seorang sahabat...syarat untuk berjalan ke masjid yang jauh jaraknya ialah bukan badan yang kurus dan ringan tetapi syaratnya ialah : semangat di hati, keinginan dan kesungguhan. Pohon bantuan Allah S.w.t. Allah Maha Mengetahui apa yang ada di dalam hati kita.

Syukur sejak minggu lepas terowong ini dibuka laluannya. ..ia memudahkan kami berulang alik dari hotel ke Masjidilharam. Laluannya lebih redup, sejuk, kurang habuk dan yang paling penting lebih dekat...

6 comments: