Sabtu, 20 April 2013

Ditulis pada hari Sabtu, 20 April 2013 9 comments
Salam ukhuwah fillah di petang hari bersiaran dari rumah ke2 saya di Felda Soeharto a.k.a Sg Dusun. Seperti rutinnya saya sekeluarga akan menjenguk rumah ke2 saya ini...walau sekejap...

Dan....pada setiap minggu juga lah saya akan mencari idea,mengimbas kenangan sewaktu zaman kanak kanak dulu...permainan tradisional untuk mengisi masa anak saya yang asyik mengadap skrin ketika di rumah Sg besar. ..

Pada minggu ini...permainan yang mudah  dan ringkas...

BELON BUIH SABUN
(siapa yang pernah main angkat tangan!!)

Mula- mula. ..ambil daun betik (batang daunnya)

Kemudian di potong pendek seperti dalam gambar...

Celupkan di dalam air buih sabun (saya gunakan body shampoo)

Kemudian...di tiup perlahan dan penuh penghayatan. ..

Tadaaaaa. ..buih sabun pun menjadi belon..inilah permainan saya bersama abang dan kakak saya di zaman kami kanak2 dulu...

Yeah...aiman cuba menunjukkan bakatnya

Abang yiyin dah ada belon....aiman mcm keciwa jew...hihi..

Akhirnya. ...muncul juga belon buih sabun...


Practice make perfect. ..hihi...dah ada skill..barulah banyak buih belon yang dihasil kan

#selamat mencuba...perkenalkanlah anak kita dengan permainan kita zaman kita kanak kanak dulu..asyik mengadap skrin je..dapat bermain permainan tradisional amat mengujakan mereka ♡♡♡


9 comments:

  1. kreatif dan inovatif. hehehe

    BalasPadam
  2. nins....org kmpg la katakan...awak boleh cuba.....mmg best

    BalasPadam
  3. sy!!!.. nmpk x sy angkt tgn... hehe... hbis pokok betik blkng umh sbb nk main buih belon ni.. biasa kmi main pkai tgn je time bsuh kain.. hehe

    BalasPadam
  4. Maria. ...akhirnya sy jumpa geng..ye ..ye....sy nmpk awak angkt tgn

    BalasPadam
  5. kretif boleh jimat nie...hihihi

    BalasPadam
  6. jujur cakap masa kecik2 dulu bunda pun pernah main belon ni...hehe

    BalasPadam
  7. Owh...bestnyer, xpernah main pon. hehehe biasa main yang jenis beli kat kedai je =)

    BalasPadam
  8. bila besar guna batang betik buat benda lain

    BalasPadam