Selasa, 12 Februari 2013

Ditulis pada hari Selasa, 12 Februari 2013 No comments

Salam sayang buat pembaca blog sutera ungu. Hari ini saya bawakan sedikit  cerita dan gambar dari haiwan berbulu itu...

Jika ada waktu cuti sekolah. ..pasti kami akan ke Bukit Malawati,  Kuala Selangor untuk 'menziarah' Sang Monyet ini..

Suami dan anak suka sangat bergurau senda dengan Sang Monyet ini. Mereka berkongsi minat...suka dan sayang dengan haiwan...kucing eksiden pun suami bawa balik untuk dirawat dan dibawa berjumpa doktor haiwan.. Sungguh muliakan??  Saya.....???bukan tak suka...cuma geli...eeee.. ?Jika berkunjung ke Bukit Malawati untuk bermaun dengan Sang Monyet, saya hanya duduk dalam kereta atau ambil gambar dari jauh je...hihi

TIPS UNTUK BERMESRA DENGAN SANG MONYET...
-anda digalakkan membawa sendiri makanan (ada jual di sana tapi lebih mahal)untuk Sang Monyet seperti Pisang, keledek (apa saja buah2an), kacang panjang, kacang buncis, kacang tanah, kacang goreng. Tetapi yang simple dan mudah di simpan lebih diutamakan. Sebab Sang Monyet ni suka rampas makanan dan bawa lari jauh2..

-Jangan dedahkan makanan yang dibawa. agihkan makanan tadi kepada beberapa tempat contohnya sebungkus dalam handbag, sebungkus dalam poket dan sebungkus lagi di tangan. Ini adalah untuk mengelak diserbu oleh sang Monyet yang kelaparan.

-Jangan buka tingkap kereta. Untuk mengelak Sang Monyet masuk dan mencari makanan.

-Bawa mainan yang berbulu seperti teddy bear, kucing atau harimau mainan...boleh juga bawa ular atau kala jengking plastik... Ini dapat menakutkan Sang Monyet jika dalam keadaan tidak terkawal (pernah berlaku pada saya)

Ok..selamat bermesra..

Categories:

0 comments:

Catat Ulasan