Rabu, 23 Januari 2013

Ditulis pada hari Rabu, 23 Januari 2013 23 comments
Hari ini saya ada tetamu istimewa.. Ibunda tercinta, kakak dan 3 orang anak saudara (k.nina, abg pojan dan kakak sarah). Apa nak masak ye...masak menu kegemaran ibu dan kakakku

Hari ni menu saya ialah labu masak 'sahang'. Ye...menu kegemaran ibu saya.



Apa dia sahang? Inilah dia..lada hitam. Ia merupakan Bahasa banjar iaitu Bahasa ibunda saya..


Selepas labu di kupas dan dipotong. ..masukkan air, bawang merah dihiris nipis, ikan bilis, sahang yang telah dikisar halus, sedikit gula dan garam.


Bila sudah mendidih ..labu pun empuk...


Daaan...inilah lauk yang paling sesuai dipadankan dengan labu madsk sahang ni...aduh...sedapnya. ..lauk lain dah tak pandang..


Ikan kering gelama dipotong 3...bawang dan cili kering. ..emmmm...dap dap dap. ..

posted from Bloggeroid

Categories: ,

23 comments:

  1. masak beningkan? sayapun suka simple gini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam bening umi alya...tapi buh lada hitam dan gula sikit

      Padam
  2. Balasan
    1. Laily...ni menu urang banjar...gangan basahang...sedap sgt

      Padam
  3. Simple... selalunya lauk simple ni menyelerakan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mama adam...saya ada masak ikan gerut masak merah sambal. ..tapi ikan masin tu yg habis dulu...hehe

      Padam
  4. ooo baru tau maksud sahang...mmg kena la dgn ikan masin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sahang tu bahasa banjar anis...masa sy di Brunei tersenyum dgr irg sana bercakap..bunyinya mcm org banjar...tapi vocab nya lain la...paling takleh lupa perkataan besungkai...hihi

      Padam
    2. Sahang....atau urang wahini said `lada hitam atau lada erang...Jawa said.
      lada erang....tanya kang Herman Tino....Jawa Tg, Karang. Begijuga debgan Labu urang Banjar kata WALUIH....rami` pang amun basurah Banhar
      Jom kita sambung basurah Banjar...By masalbanjari@yahoo.com

      Padam
  5. Salam kulaan..
    Banjar jugak ya? Lama tak dengar orang sebut sahang nih. Maklum lama tinggalkan bahasa ni, kada bisa basurah lagik. Hehehe

    Dengar, faham. Tapi nak balas, memang tak reti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye azie...jumpa pun kulaan banjar kat sini..yg tepatnya waloh gangan basahang...hehe

      Padam
  6. emmm tertarik dengan ikan masin tu kalu lawan ngan masak lemak labu + sambal belacan ...sedap nyer...x pernah masak sahang nie...nie linknyer www.msieda.my/2012/07/im-not-robot-okay.

    BalasPadam
  7. Saya takut nk makanlabu,nati angin seluruh badan...huhu..rugi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sahang tu buang angin...so kalau msk dgn labu sedang elok la...angin lari..hehe..

      Padam
  8. emm..best nyee! banyak resepi! :D salam perkenalan dr sy juga.:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye..
      Sudi berkunjung...terima kasih. ..

      Padam
  9. banjar??? mertua bunga pun orang banjar.. tapi beberapa perkataan je yg faham, guringan, bergawit, berebah hahaahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oo ye ke...ok la dpt 3 perkataan...esok boleh tambah lagi...hihi

      Padam
  10. Salam perkenalan...ehh..1st time sy dengar masak sahang ni..masak camni mesti terasa manisnyaa labu tu kan?:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye...manis + pedas...mkn dgn ikan masin...fuhhh...terangkat..tq sudi kenal

      Padam
  11. Baru sekali dua kot rasa labu... Yang ni memang tak pernah... tapi siyes nampak sedap gileee... haiishh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Emmm...nadot..mmg sedap sgt ya ampun...hehe..

      Padam