Ahad, 10 November 2013

Ditulis pada hari Ahad, 10 November 2013 21 comments

SYUKUR

Syukur alhamdulillh atas anugerah ini. 5 tahun yang lalu saya pernah melalui kegembiraan ini bila saya disahkan hamil anak yang pertama setelah 3 tahun menunggu...

Syukur saya berpeluang melaluinya untuk kali ke2...bukan sedikit usaha yang telah dilakukan...namun jika belum dengan izinNya "kun fayakun" maka belumlah tercapai hajat itu.

TAMBAH ZURIAT

Soalan demi soalan dari rakan taulan dan sanak saudara  "bila nak tambah anak" "bila Aiman nak dapat adik" sudah lali ditelinga...dalam hati masih merasa bersyukur kerana saya masih berpeluang memiliki anak berbanding dengan rakan2 yang sehingga hari ini masih belum berpeluang menimang cahaya mata.

Saya pasrah....yakin dengan ketentuan Allah buat saya dan suami..Masih banyak lagi rezeki dari Allah yang saya perolehi...terlalu banyak...di antaranya saya dan suami berpeluang menjadi tetamu Allah pada tahun ini...

REZEKI PERGI HAJI

Syukur yang tidak terhingga. ...di usia yang muda (muda la sangat. ...hehe) saya terpilih menunaikan haji...betapa besarnya Rahmat dan Kasih sayang Allah....

Seperti orang lain juga...di dalam proses penyucian jiwa...solat taubat, solat hajat, solat tasbih...juga menggandakan berdoa di tempat-tempat mustajab berdoa (Entri berkaitan tempat mustajab berdoa akan menyusul) ...di antara yang utama ialah berdoa memohon ditambahkan zuriat...

HAID LEWAT

Bila saya tidak datang haid pada bulan yang pertama saya di tanah suci (saya suci sehari sebelum berangkat) saya menganggap 'gangguan' kitaran kerana perubahan iklim, pemakanan dan aktiviti harian. Suami saya berkali2 menyuruh saya buat pemeriksaan namun saya enggan kerana 'fobia' dengan keputusan negative sebelum ini..sehinggalah 2 hari sebelum menjelang hari wukuf. ..suami juga rakan2 sebilik memujuk agar saya buat pemeriksaan memandangkan aktiviti di Padang Arafah, Muzdalifah, Mina dan Melontar di 3 Jamrah memerlukan kekuatan fizikal dan mental. ...saya akur

Namun seperti yang saya jangkakan...keputusannya adalah negative



HIKMAH ALLAH

Rupa-rupanya ada hikmahnya Allah sembunyikan dulu tanda kehamilan itu... Di padang Arafah ketika hari wukuf yang saya dan suami menggandakan permohonan untuk menambah zuriat kami...saya membawa beg yg berat sejak di Padang Arafah,  Muzdalifah, Mina dan hinggalah ke Madinatul Hujjaj, Jeddah tanpa rasa bersalah dan teragak-agak. Syukur. ..semuanya dalam Rahmat dan Kasih sayang Allah. 

PERUBAHAN

Sebaik pulang ke tanah air. ..saya menunggu kedatangan haid. Namun tiada. Suami yang mula menyedari beberapa perubahan pada saya...sensitif...selalu lapar....makan mangga muda malam-malam buta...selalu kesejukan walaupun cuaca panas... Kawan di sekolah pula sering melihat saya tertidur ketika melakukan kerja menanda dan kemaskini fail...sehinggalah. ...akhirnya saya sendiri akur untuk membuat pemeriksaan buat kali ke 2....

PEMERIKSAAN KALI KE 2

Ini lah anugerah dan Hadiah Allah buat saya dan suami sebagai Dhuyufurrahman (tetamu Allah)... Zuriat dari Tanah Suci Makkah. ..

JUMPA DOKTOR

Syukur alhamdulillh. Doktor sahkan saya mengandung 9 minggu..ternyata ianya memang Zuriat dari Tanah Suci Makkah. 

*****sujud syukur****
Categories: ,

21 comments:

  1. Tahniah sahabat ku kerana berjaya keluar dari status 'beranak tunggal' yg pernah kakakmu ini lalui..akak tumpang bahagia dgn kehadiran zuriat dr tanah suci..Alhamdulillah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syukran kak. Rezeki yg ditunggu2 dan tak disangka2...

      Padam
  2. Seronoknya.alhamdulillah rezeki akak dah sampai..Doakan mel juga ye dapat rezeki baby.Tahniah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyallah mel...Allah maha mendengar doa hambaNya

      Padam
  3. Alhamdulillah...tahniah dari saya. Semoga kandungan kekal sehingga selamat melahirkan...semoga selamat n dipermudahkan segala urusan. syukur... take care sis.

    *Uik...ungu bertukar menjadi pink?? HEHEHHE

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq Razila. ..purple x cukup pekat...tu yg jd akan2 pink...hihi. ..

      Padam
  4. alhamdulillah..tumpang gembira membaca entri ini.
    lebih kurang sama situasinya dengan saya dulu :)

    semoga Allah permudahkan urusan akak sepanjag tempoh kehamilan ke-2 ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq cik laili...doakan akk sihat dan selamat :)

      Padam
  5. Alhamdulillah......... syukur
    Jaga diri dan kandungan dgn baik. Ia rezeki yang tidak ternilai

    BalasPadam
  6. Seronok baca catatan ini.....Maha Suci Allah...dia maha mengetahui segalanya...apa yang Dia rancang untuk kita adalah terbaik!

    BalasPadam
  7. Seronok baca catatan ini.....Maha Suci Allah...dia maha mengetahui segalanya...apa yang Dia rancang untuk kita adalah terbaik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq k.idah krn sudi membaca. Tq juga krn mjd shbt saya

      Padam
  8. Membce blog akak wat prtme kali nih..:)..syukur Alhamdulillah kak..tahniah dr sy tuk akak skluarge..sy juge sdg merasai ape yg akak rsai sbl nih..mudah2an sy juge brpeluang utk menambah zuriat lg..inshaa Allah..:)

    stiap perancangan ALLAH s.w.t adlh sebaik2 perancangan kan kak..
    doakan sy yer..ameen..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umieliey...semoga doa kita di maqbulkan. .teruskan berdoa dan berdoa. Allah Maha Mengetahui apa yang ada di dalam hati kita

      Padam
  9. Alhamdulillah.. moga inspirasi bagi yg tgh usaha TTC tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maria...sy byk bc blog Maria ttg tnh suci sblm sy pergi haji. Tq

      Padam
  10. wah bahagianya baca entry ni.alhamdulillah:)tahniah ye:)
    kalau free singgahla ke blog noly ye
    www.nolyanna.blogspot.com

    BalasPadam